Τετάρτη, 11 Φεβρουαρίου 2015

«Μας πληγώνει η κατάργηση του προγράμματος Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ»

Γεμάτοι όνειρα και δίψα για μάθηση δεκάδες νέοι της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης εισήλθαν στα αμφιθέατρα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ την τελευταία τετραετία. Η προωθούμενη κατάργηση του προγράμματος Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό προκάλεσε αίσθημα απογοήτευσης σε φοιτητές της μειονότητας. ΤΗΣ ΛΙΝΑΣ ΚΟΪΝΑ «Μας πληγώνει το κλείσιμο του τομέα μας στο ΑΠΘ», λέει η Τζεϊλάν, ενώ ο Σελατίν από την Αλεξανδρούπολη τονίζει: «Σε αυτήν τη Σχολή, για πρώτη φορά στη ζωή μου, δέχτηκαν τη διαφορετικότητά μου». Στο Παιδαγωγικό, σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν οι κατάλληλοι επιστήμονες για τη διδασκαλία. Η κατάργηση του προγράμματος μειονοτικής εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό του ΑΠΘ προωθείται τη στιγμή που οι εξωτερικοί αξιολογητές «βαθμολόγησαν» το συγκεκριμένο Τμήμα της Θεσσαλονίκης ως ένα από τα καλύτερα της χώρας προτείνοντας μάλιστα και την ίδρυση ειδικού Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης, όπως δηλώνει στον «Α» ο ομότιμος καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ, Γιώργος Τσιάκαλος, επισημαίνοντας πως και η ελληνική κυβέρνηση είχε εξαγγείλει την ίδρυση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ το 2011, αλλά δε φρόντισε για τη νομοθετική θωράκισή του. Πρόσφατα το υπουργείο Παιδείας κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή, η οποία προβλέπει την ίδρυση ειδικού Διδασκαλείου στην Αλεξανδρούπολη βάζοντας τέλος ουσιαστικά στην εισαγωγή φοιτητών της μειονότητας με ποσόστωση στο Παιδαγωγικό του Αριστοτελείου. Δικαίωμα φοίτησης στο Διδασκαλείο θα έχουν αποκλειστικά μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης που είναι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης της Ελλάδας. Το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος θα απονέμει δίπλωμα μετεκπαίδευσης και θα έχει την ευθύνη για τη διαρκή επιμόρφωση των δασκάλων των μειονοτικών δημοτικών σχολείων της Θράκης. Το ιστορικό των αλλαγών Το 2010, επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου, καταργήθηκε, έπειτα από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, η Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, η οποία προετοίμαζε μέλη της Μουσουλμανικής μειονότητας, για να διδάξουν στο μειονοτικό πρόγραμμα των σχολείων της Θράκης. «Το επίπεδο εκπαίδευσης στην ΕΠΑΘ δεν ήταν υψηλό και δεχόμασταν καταγγελίες για την ύπαρξη ιδιαίτερης μορφής εκπαίδευσης», τονίζει ο κ. Τσιάκαλος. Το 2011 εξαγγέλθηκε η ίδρυση τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό του ΑΠΘ από την κυβέρνηση και την ίδια χρονιά εισήχθησαν οι πρώτοι 21 φοιτητές, που αποτελούσαν το 10% των εισακτέων. Ο στόχος του υπουργείου Παιδείας εκείνη την περίοδο ήταν οι φοιτητές από τη μειονότητα να εισέρχονται στο τμήμα με ποσόστωση και να ακολουθούν ειδικό πρόγραμμα σπουδών επιλογής, που θα τους παρέχει ισότιμο με τους υπόλοιπους φοιτητές πτυχίο, αλλά και το δικαίωμα να διδάσκουν στα μειονοτικά σχολεία. Οι αλλαγές αυτές πυροδότησαν αντιδράσεις, όπως λέει ο κ. Τσιάκαλος, υπογραμμίζοντας πως το 2012 δεν ανακοινώθηκε λίστα εισακτέων. Το 2013 και το 2014 έγινε κανονικά η εισαγωγή φοιτητών στο Παιδαγωγικό, που σήμερα φτάνουν τους 40. Ομως, σε αυτό το διάστημα όχι μόνο δεν προωθήθηκε νομοθετική ρύθμιση για την ίδρυση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης, αλλά αντιθέτως δρομολογήθηκε η κατάργηση του σχετικού προγράμματος, σύμφωνα με πληροφορίες. «Ο τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης δεν ιδρύθηκε ποτέ στο Παιδαγωγικό παρά τις συνεχείς οχλήσεις είτε της κοσμήτορος είτε της προέδρου του τμήματος», αναφέρει η πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ, Ευαγγελία Τρέσσου. Πάντως, ο τελευταίος νόμος προβλέπει πως οι φοιτητές που εισήχθησαν στο ΑΠΘ μέχρι και το 2014 και παρακολούθησαν επτά μαθήματα της εν λόγω Κατεύθυνσης έχουν δικαίωμα να διοριστούν για τη διδασκαλία στο μειονοτικό πρόγραμμα των σχολείων της Θράκης. Οι πρώτοι 20 «Φέτος θα αποφοιτήσουν τα πρώτα είκοσι άτομα λαμβάνοντας το πτυχίο του Παιδαγωγικού Τμήματος, το οποίο προφανώς είναι ίδιο κι απαράλλαχτο με εκείνο που λαμβάνουν οι φοιτητές/τριες που ανήκουν στην πλειονότητα. Εχοντας όμως παρακολουθήσει με επιτυχία επιπλέον τα μαθήματα που σχετίζονται με το τουρκόφωνο μέρος της διδασκαλίας στα μειονοτικά σχολεία θα λάβουν επίσης ένα συμπλήρωμα του πτυχίου τους που πιστοποιεί ότι έχουν όλα τα απαραίτητα εφόδια για να διδάξουν με επιτυχία και με τις πιο σύγχρονες μεθόδους το τουρκόφωνο μέρος της μειονοτικής εκπαίδευσης», εξηγεί ο κ. Τσιάκαλος. Σημειώνει, δε, πως ο ΣΥΡΙΖΑ είχε καταψηφίσει την τροπολογία και είχε ταχθεί υπέρ της συνέχισης του προγράμματος στο ΑΠΘ. «Κανένας δεν έσκυψε να δει τα προβλήματα» Οι φοιτητές συμμετέχουν με ενθουσιασμό στα μαθήματα και δίνουν συνεχώς το «παρών» σε όλες τις εκδηλώσεις του πανεπιστημίου, το οποίο θεωρούν ότι τους ανοίγει ορίζοντες, σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ, Γιώργο Τσιάκαλο. Το εκπαιδευτικό έργο που συντελείται στο Παιδαγωγικό του ΑΠΘ εξήρε η νεαρή Φατμέ, η οποία τονίζει: «Κλείνουν τον Τομέα μας όπου μάθαμε τόσο ωραία πράγματα. Θεωρούμε ότι αυτό που θα δημιουργηθεί στη Θράκη θα είναι χειρότερο από την ΕΠΑΘ». Η Εσρά, φοιτήτρια από την Ξάνθη, υποστήριξε πως κανένας δεν έσκυψε να δει τα προβλήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης, ενώ η Τζεϊλάν τόνισε πως αποτελεί δικαίωμα της μειονότητας να έχει καλή εκπαίδευση. Μάλιστα, η τελευταία ετοιμάζεται τώρα να εμπλουτίσει τις σπουδές της μαζί με τη Σιμνέ στην Πορτογαλία το επόμενο εξάμηνο. Η θεσμοθέτηση της αποκλειστικής εισαγωγής σε τμήμα του πανεπιστημίου μαθητών/τριών με κριτήρια όπως το θρήσκευμα είναι αντισυνταγματική και ως εκ τούτου δεν ήταν και δεν είναι δυνατή ούτε η μετεξέλιξη της ΕΠΑΘ σε τμήμα πανεπιστημίου ούτε η ίδρυση εισαγωγικής κατεύθυνσης σε ΑΕΙ με τέτοια χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Να σημειωθεί πως σήμερα ισχύει το μέτρο της εισαγωγής φοιτητών από τη μουσουλμανική μειονότητα στα ΑΕΙ σε ποσοστό 0,5% καθ' υπέρβασιν του αριθμού των εισακτέων. www.agelioforos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: